Komunikace
Komunikace v dětském vývoji hraje klíčovou roli při osvojování jazyka, rozvoji myšlení a budování sociálních dovedností. Už od narození se děti učí komunikovat nejprve neverbálně – pomocí pláče, mimiky a gest. Postupně začínají napodobovat zvuky, rozumět slovům a nakonec se učí samy mluvit.
Vývoj komunikace probíhá postupně. V prvním roce dítě reaguje na hlas rodičů, brouká si a zkouší první slabiky. Mezi prvním a druhým rokem začíná používat jednoduchá slova a chápat základní pokyny. Ve věku dvou až tří let už děti tvoří krátké věty a rozšiřují slovní zásobu. Po třetím roce se jejich řeč stává plynulejší a lépe strukturovanou, což jim pomáhá vyjadřovat pocity, myšlenky i potřeby.
Kromě verbální komunikace je důležitá i neverbální komunikace, například výraz obličeje, oční kontakt nebo gesta. Děti se učí, že tón hlasu a mimika ovlivňují význam slov, což jim pomáhá lépe rozumět emocím a sociálním situacím.
Rodiče a pečovatelé mohou podpořit rozvoj dětské komunikace pravidelným povídáním, čtením knih, zpěvem a hraním slovních her. Důležité je také trpělivě naslouchat dětským pokusům o řeč a aktivně reagovat, aby dítě cítilo, že jeho snaha o komunikaci má smysl.
Efektivní komunikace v raném věku přispívá k lepším sociálním dovednostem, vyšší sebejistotě a úspěchu ve škole i v běžném životě. Pokud má dítě potíže s řečí nebo porozuměním, je vhodné konzultovat situaci s logopedem nebo odborníkem na dětský vývoj.
Zdroje souvisejících informací:
- Child Language Development Stages. Online. American Speech-Language-Hearing Association. Dostupné z: https://www.asha.org/public/speech/development/communicationdevelopment/. [cit. 2025-03-07].
- Language Development: Children 0–8 Years. Online. Raising Children Network. Dostupné z: https://raisingchildren.net.au/babies/development/language-development/language-development-0-8 [cit. 2025-05-13].