Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Smyslové vnímání

Smyslové vnímání je proces, při kterém naše smysly – zrak, sluch, chuť, hmat a čich – přijímají a zpracovávají informace z našeho okolí. Tento proces nám pomáhá orientovat se ve světě a rozumět tomu, co se kolem nás děje. Smyslové vnímání nám umožňuje rozpoznávat objekty, lidi, zvuky, chutě a další podněty.

U dětí se smyslové vnímání rozvíjí postupně. Novorozenec začíná vnímat základní podněty, jako je světlo nebo zvuky. Jak dítě roste, jeho smyslové schopnosti se stále zlepšují a začíná rozlišovat jemnější podněty, jako jsou tvary, barvy, chutě nebo specifické zvuky. Smyslové vnímání je důležité pro rozvoj dalších schopností, jako je učení, řeč nebo motorika.

Děti se postupně učí vnímat:

  1. zrak – barvy, tvary, vzdálenosti,
  2. sluch – rozpoznávání zvuků, řeči,
  3. chuť – rozlišování chutí jako sladké, hořké, kyselé,
  4. hmat – vnímání teploty, textury a tlaku,
  5. čich – vnímání různých pachů.

Tento proces vnímání je základním kamenem pro učení a růst dítěte, protože smyslové podněty pomáhají dítěti chápat svět kolem sebe a přizpůsobovat se mu.

Zdroje souvisejících informací:

  1. GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0-465-08796-0.
  2. GIBSON, Eleanor J. The Ecological Approach to Visual Perception. Houghton Mifflin, 1979. ISBN 978-0-395-15164-2.
Štítky u tohoto hesla: hmat | motorika | řeč | sluch | smyslové vnímání | učení | zrak
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.