Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Laterální dominance

Laterální dominance označuje přednostní užívání jedné strany těla při provádění různých činností, jako je psaní, házení nebo kopání. Tato preference se týká nejen rukou, ale i nohou, očí a uší. U dětí se vývoj laterality obvykle projevuje kolem třetího roku života a měl by být vyhraněn před nástupem do školy. ​

Existují tři základní typy laterality:​

  1. Praváctví (dextrie) – dominance pravé strany těla,
  2. Leváctví (sinistrie) – dominance levé strany těla,
  3. Nevyhraněnost (ambidextrie) – absence jasné preference jedné strany těla.

Kromě toho se může objevit zkřížená lateralita, kdy například dítě preferuje pravou ruku, ale levé oko. Tento stav může vést k potížím při čtení a psaní, jako je záměna písmen nebo pomalejší tempo práce. ​

Je důležité, aby byla lateralita dítěte určena před nástupem do školy, protože nevyhraněná nebo zkřížená lateralita může ovlivnit nácvik psaní a dalších školních dovedností. Rodiče a učitelé by měli sledovat, kterou ruku, nohu, oko či ucho dítě preferuje při různých činnostech, jako je kreslení, házení míčem nebo pozorování přes dalekohled. V případě nejasností je vhodné konzultovat situaci s odborníky, například v pedagogicko-psychologické poradně.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Lateral Dominance in Children with Learning Disabilities. Online. Physical Therapy. Dostupné z: https://academic.oup.com/ptj/article/63/2/183/2727517. [cit. 2025-03-18].
  2. Lateralita. Online. Pedagogicko-psychologická poradna, Opava. Dostupné z: https://pppopava.cz/lateralita/. [cit. 2025-03-18].
  3. Zkřížená lateralita: Když je dominantní pravá ruka a levé oko… Maminka.cz. Dostupné z: https://www.maminka.cz/clanek/zkrizena-lateralita-kdyz-je-dominantni-prava-ruka-a-leve-oko. [cit. 2025-03-18].
Štítky u tohoto hesla: čtení | kreslení | laterální dominance | psaní
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.