Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Funkční hra

Funkční hra je jedním z prvních typů her, které se u dětí objevují, a hraje klíčovou roli v jejich raném vývoji. Tento druh hry zahrnuje opakované aktivity, při nichž děti zkoumají a objevují vlastnosti předmětů a svého těla prostřednictvím smyslů a pohybů.

Charakteristiky funkční hry:

  • senzomotorické aktivity – děti se zapojují do činností, jako je kopání, tleskání, bouchání předměty nebo žvatlání, čímž procvičují své smyslové a motorické schopnosti,
  • opakování – opakované provádění jednoduchých pohybů nebo manipulací s předměty pomáhá dětem lépe pochopit jejich vlastnosti a rozvíjet koordinaci,
  • objevování – prostřednictvím funkční hry děti získávají základní zkušenosti o světě kolem sebe, učí se, jak věci fungují, a rozvíjejí své kognitivní schopnosti. ​

Funkční hra je základem pro další typy her, jako je konstruktivní hra, kde děti začínají používat předměty k vytváření nebo stavění něčeho nového. Tento přechod ukazuje na rostoucí schopnost dětí plánovat a představovat si nové možnosti použití známých objektů. ​

Podpora funkční hry je důležitá pro zdravý vývoj dítěte, protože přispívá k rozvoji motorických dovedností, smyslového vnímání a základního chápání světa. Rodiče a pečovatelé mohou tento typ hry podporovat tím, že dětem poskytnou bezpečné prostředí a různé podněty k objevování. ​

 Zdroje souvisejících informací:

  1. SMITH, P. K., et al. The Development of Play During Childhood: Forms and Possible Functions. Child Psychology and Psychiatry Review. 1998, 3(2), 51–57. DOI: 10.1017/S1360641798001476.
  2. YOGMAN, M., et al. The Power of Play: A Pediatric Role in Enhancing Development in Young Children. 2018, 142(3), e20182058. DOI: 10.1542/peds.2018-2058.
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.