Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Sémantická paměť

Sémantická paměť je součástí dlouhodobé paměti a slouží k uchovávání znalostí o světě kolem nás. Patří sem například porozumění významu slov, vědomosti o předmětech, osobách, místech nebo pravidlech. Díky sémantické paměti víme, že jablko je ovoce, že pes je zvíře, nebo že voda je mokrá. Nejde tedy o konkrétní vzpomínky na prožité události (to patří do epizodické paměti), ale o obecné znalosti, které nejsou vázané na konkrétní čas nebo místo.

U dětí se sémantická paměť rozvíjí postupně už od útlého věku. Nejprve získávají základní pojmy prostřednictvím každodenního kontaktu s lidmi, hračkami, přírodou i jazykem. Učí se, co znamenají slova, jaké věci do sebe patří (například že pes a kočka jsou zvířata) a jak svět funguje. Postupně se tyto znalosti rozšiřují a prohlubují, zejména díky mluvení, čtení, hraní i záměrnému učení.

Dobře rozvinutá sémantická paměť je zásadní pro další učení a poznávání. Dítě, které rozumí významu slov a pojmů, snáze chápe výklad ve škole, rozumí instrukcím a dokáže navazovat na dříve získané poznatky. Sémantická paměť je také základem pro porozumění čtenému textu, orientaci v různých situacích a schopnost vyjadřovat vlastní myšlenky.

Rodiče i učitelé mohou rozvoj sémantické paměti podpořit tím, že s dětmi mluví, kladou jim otázky, společně čtou, hrají si na „co kam patří“, navštěvují zajímavá místa nebo je zapojují do běžných činností. Čím více různorodých zkušeností dítě zažije, tím bohatší a pevnější bude jeho sémantická paměť.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Jak rozvíjet dětskou paměť? Hrou. Online. Šance Dětem. Dostupné z: https://sancedetem.cz/publikace/jak-rozvijet-detskou-pamet-hrou. [cit. 2025-03-28].
  2. Paměť a její poruchy. Online. WikiSkripta. Dostupné z: https://www.wikiskripta.eu/w/Pam%C4%9B%C5%A5_a_jej%C3%AD_poruchy. [cit. 2025-03-28].
Články, které by vás mohly zajímat:

Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

Metody, jak podporovat kresbu u dětí

Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

Psychologický význam dětských kreseb

Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

Důvěřujte specialistům.

EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.