Kresba rodiny
Kresba rodiny je projektivní diagnostická metoda používaná v dětské psychologii k odhalení vnímání rodinných vztahů dítětem. Dítě je požádáno, aby nakreslilo svou rodinu, což umožňuje získat informace o jeho postojích, pocitech a možných konfliktech v rodinném prostředí. Tato metoda je oblíbená zejména proto, že dětem poskytuje přirozený způsob vyjádření, který nemusí být omezen jejich verbálními schopnostmi.
Interpretace kresby rodiny zahrnuje analýzu různých aspektů, jako je pořadí kreslení jednotlivých členů, jejich velikost, umístění na papíře, detaily či vynechání některých postav. Tyto prvky mohou naznačovat, jak dítě vnímá hierarchii, blízkost či napětí mezi členy rodiny. Například velikost postavy může odrážet její význam pro dítě, zatímco vynechání určitého člena může signalizovat problémový vztah.
Je důležité poznamenat, že výsledky získané z kresby rodiny by měly být interpretovány s opatrností a v kontextu dalších informací o dítěti a jeho rodině. Kresba rodiny není standardizovaným testem, a proto je vhodné její výsledky doplnit dalšími diagnostickými metodami, jako je rozhovor s dítětem a jeho rodiči či jiné projektivní techniky. Tímto způsobem lze získat komplexnější obraz o rodinných vztazích a psychickém stavu dítěte.
Zdroje souvisejících informací:
- LOWENFELD, Viktor a BRITTAIN, W. Lambert. Creative and Mental Growth. Prentice Hall, 1987. ISBN 978-0023721106.
- GARDNER, Howard. Artful Scribbles: The Significance Of Children’s Drawings. Basic Books, 1982. ISBN 978-0465004553.
- GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books, 2011. ISBN 978-0465024339.
- HAMMER, Emanuel F. Clinical Application of Projective Drawings. Publisher Charles C Thomas Pub, 1980. ISBN 978-0398007683.
- KOPPITZ, Elizabeth Munsterberg. Psychological evaluation of human figure drawings by middle school pupils. Grune & Stratton, 1984. ISBN 978-0808916826.