Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Pozornost

Pozornost je schopnost soustředit se na určité věci nebo činnosti a vnímat je tak, aby je mozek mohl zpracovat. Díky pozornosti si vybíráme z množství podnětů kolem sebe jen to, co je pro nás důležité – například když ve třídě dítě poslouchá paní učitelku a nevnímá šum v pozadí. Bez pozornosti bychom se nedokázali učit, plánovat ani se dobře rozhodovat. 

Existují dva hlavní typy pozornosti. První je bezděčná pozornost, která se aktivuje automaticky – například když uslyšíme hlasitý zvuk nebo uvidíme něco neobvyklého. Druhý typ je záměrná (vědomá) pozornost, při níž se soustředíme cíleně, třeba když čteme knížku nebo počítáme příklady. Tento typ pozornosti je pro učení klíčový, ale také náročnější na trénink. 

U dětí se pozornost vyvíjí postupně. U nejmenších dětí (do jednoho roku) je pozornost velmi krátká a rychle přeskakuje z jednoho podnětu na druhý. Ve věku 2–3 let už se dítě dokáže na chvíli soustředit na jednu činnost, ale stále se snadno rozptýlí. Ve 4–5 letech se schopnost udržet pozornost zlepšuje, děti jsou schopné déle setrvat u hry nebo poslouchat krátký příběh. S nástupem do školy už dokážou pracovat cíleně a déle – pokud mají vhodné podmínky. 

Rozvoj pozornosti můžeme u dětí aktivně podporovat. Pomáhá pravidelný denní režim a klidné prostředí bez zbytečných rušivých vlivů. Dětem prospívají činnosti, které je baví a zároveň vyžadují soustředění – třeba skládání puzzle, kreslení, pexeso nebo společenské hry. Důležité jsou i krátké přestávky, které pomáhají obnovit energii a pozornost. 

Pozornost je jednou ze základních podmínek pro úspěšné učení a celkový rozvoj dítěte. Její podpora v raném věku významně přispívá k lepší školní připravenosti i každodenní pohodě dítěte. 

Zdroje souvisejících informací: 

  1. 7 Ways to Increase a Student’s Attention Span. Online. Edutopia. Dostupné z: https://www.edutopia.org/discussion/7-ways-increase-students-attention-span. [cit. 2025-03-24]. 
  2. Attention and Concentration. Online. Kid Sense Child Development. Dostupné z: https://childdevelopment.com.au/areas-of-concern/attention-and-concentration/. [cit. 2025-03-24]. 
  3. Attention!: What it is, How it Develops, and How to Make it Better in Children. Online. Kids in Transition to School. Dostupné z: https://kidsintransitiontoschool.org/attention-what-it-is-how-it-develops-and-how-to-make-it-better-in-children/. [cit. 2025-03-24]. 
  4. How To Improve Your Child’s Attention Span. Online. Parents. Dostupné z: https://www.parents.com/kids/development/intellectual/how-to-improve-attention-spans/. [cit. 2025-03-24]. 
  5. Jak zvýšit pozornost malých dětí? Online. PředškolníVěk.cz. Dostupné z: https://www.predskolnivek.cz/jak-zvysit-pozornost-malych-deti. [cit. 2025-03-24]. 
  6. VÝVOJ POZORNOSTI U PŘEDŠKOLNÍCH DĚTÍ. Online. Akademie pro rozvoj intelektu – Amakids.cz. Dostupné z: https://amakids.cz/rozvoj-pozornosti-deti-predskolniho-veku. [cit. 2025-03-24]. 
            Štítky u tohoto hesla: čtení | hra | mozek | soustředění | učení
            Články, které by vás mohly zajímat:

            Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

            Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

            Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

            Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

            Metody, jak podporovat kresbu u dětí

            Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

            Psychologický význam dětských kreseb

            Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

            Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

            Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

            Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

            Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

            Důvěřujte specialistům.

            EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.