Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:
Verbální komunikace
Verbální komunikace označuje způsob, jakým lidé komunikují pomocí slov, tedy prostřednictvím mluvení nebo psaní. Je to proces, kdy si jednotlivci vyměňují informace, myšlenky, pocity nebo názory pomocí jazykových prostředků.
V souvislosti s dětským vývojem je verbální komunikace velmi důležitá, protože se prostřednictvím ní děti učí nejenom jazyk, ale i způsob, jakým mohou sdílet své myšlenky a potřeby s okolím. Verbální komunikace zahrnuje nejen samotná slova, ale také strukturu vět, gramatiku, tón hlasu, rychlost mluvy a další aspekty, které ovlivňují to, jak efektivně je zpráva předána.
U malých dětí začíná verbální komunikace velmi jednoduchými zvuky, které se postupně vyvíjejí v první slova a později i v celé věty. Zhruba v prvním roce života začínají děti říkat první slova, jako například „máma“ nebo „táta“, a kolem druhého roku začínají kombinovat slova do jednoduchých vět, jako „chci jablko“. S věkem se jejich slovní zásoba rozrůstá a děti začínají využívat složitější větné konstrukce, což jim umožňuje vyjadřovat se stále přesněji.
Verbální komunikace je klíčová nejen pro školní úspěch, ale i pro sociální interakce dětí. Pomocí ní si děti vytvářejí vztahy s ostatními, vyjadřují své pocity (emoce), řeší konflikty a zapojují se do různých společenských činností.
Zdroje souvisejících informací:
- BERK, Laura E. Child Development. Pearson, 2013. ISBN 978-0-205-37762-0.
- PIPER, Tom. Language Development in Children. Routledge, 2015. ISBN 978-1-138-85244-3.
- VYGOTSKIJ, Lev S. Myšlení a řeč. Academia, 2004. ISBN 80-200-0845-X.
Články, které by vás mohly zajímat: