Pojem z úžasného světa dětského potenciálu:

Paměť

Paměť je jednou z nejdůležitějších schopností lidského mozku. Umožňuje nám ukládat, uchovávat a znovu si vybavovat informace, které jsme zažili nebo se naučili. Díky paměti si dokážeme zapamatovat, co jsme viděli, slyšeli nebo zažili, a tyto zkušenosti pak využívat v budoucnosti. Paměť je tedy zásadní pro učení, orientaci v čase i prostoru a pro každodenní fungování.

Existuje několik druhů paměti. Krátkodobá paměť uchovává informace jen na několik sekund nebo minut – například když si potřebujeme zapamatovat telefonní číslo, než ho vytočíme. Dlouhodobá paměť uchovává informace po delší dobu, třeba když si pamatujeme, jak se jmenuje naše učitelka nebo kde jsme byli na dovolené. Další je senzorická paměť, která velmi krátce uchovává informace ze smyslů – například když na okamžik zahlédneme obraz a ještě chvíli ho „vidíme“, i když už tam není.

U dětí se paměť vyvíjí postupně. U nejmenších dětí převažuje tzv. nepřímá (implicitní) paměť – pamatují si spíš různé činnosti, návyky a rutiny, i když si ještě nedokážou vybavit konkrétní situace. Například vědí, jak používat oblíbenou hračku, i když si nepamatují, kdy a jak se to naučily. V předškolním věku se začíná rozvíjet paměť vědomá (explicitní), díky které si děti dokážou zapamatovat konkrétní příběhy, zážitky nebo fakta.

Školní děti už zvládají lépe třídit a spojovat informace – například si spojí novou látku s tím, co už znají, a lépe si pamatují i složitější učivo. Paměť je v tomto období důležitá nejen pro učení, ale i pro porozumění vztahům mezi věcmi, pro čtení, psaní nebo orientaci v čase.

Rozvoj paměti lze u dětí aktivně podporovat. Pomáhá prostředí s jasným denním režimem, ve kterém se dítě lépe orientuje. Velký vliv má také způsob učení – pokud dítě zapojuje více smyslů najednou (například vidí obrázek, poslouchá výklad a zároveň si něco kreslí), snáze si učivo zapamatuje. Pomáhají i různé mnemotechnické pomůcky, jako jsou říkanky, písničky nebo rýmy. Důležité je také pravidelné opakování, které pomáhá upevnit informace v dlouhodobé paměti.

Paměť je tedy základní kámen poznávání a učení. Čím lépe s ní umíme v dětství pracovat a rozvíjet ji, tím snazší pro dítě bude orientace v učení i každodenním životě.

Zdroje souvisejících informací:

  1. Supporting Memory Development in Early Childhood. Online. Raising Children Network. Dostupné z: https://raisingchildren.net.au/toddlers/learning-play/learning-ideas/memory. [cit. 2025-03-24].
  2. What Is Memory and How Does It Work? Psychology Today. Dostupné z: https://www.psychologytoday.com/us/basics/memory. [cit. 2025-03-24].
  3. Paměť. Online. Studium psychologie. Dostupné z: https://www.studium-psychologie.cz/obecna-psychologie/8-pamet.html. [cit. 2025-03-24].
            Články, které by vás mohly zajímat:

            Vývoj dětského úchopu tužky – od prvního tahu až k psaní

            Dětská tvorba je kreativní proces, který úzce souvisí s celkovým vývojem dítěte. Zrcadlí emocionální prožívání, kognitivní myšlení a také motorické schopnosti. Právě pro rozvoj jemné motoriky a následně psaní je klíčový správný úchop tužky. Učení správného úchopu by...

            Dětský svět výtvarných pomůcek. Jaké jsou vhodné a kdy?

            Fixy, tužky, pastelky, vodovky… všechny patří do světa dětských výtvarných pomůcek. Tvoření představuje jednu z nejdůležitějších dětských aktivit a má významný vliv na jejich celkový rozvoj. Věděli jste ale, jaké výtvarné pomůcky jsou pro děti vhodné? A v jakém věku?...

            Metody, jak podporovat kresbu u dětí

            Dětský výtvarný projev představuje jeden z nejdůležitějších prostředků komunikace. Prostřednictvím kresby děti vyjadřují své emoce, zážitky i vnímání okolního světa. Stejně jako je potřeba rozvíjet u dětí motorické schopnosti a řeč, měli bychom děti podporovat také ve...

            Psychologický význam dětských kreseb

            Dětskou kresbu můžeme vnímat jako estetické umělecké dílo, ale má i více rovin. Jednou z nich je nepochybně rovina psychologická. Každá barevná tečka, čára, sebemenší detail může pomoci k rozklíčování emočního a kognitivního stavu dítěte. Právě kresba představuje...

            Vývoj, motorika, prostředí, emoce: faktory ovlivňující dětskou kresbu

            Dětská kresba představuje vhled do světa dětí. Může nám ukázat mnohé – stádium kognitivního vývoje, emociální stav, rodinné prostředí a jiné. Pojďme společně nahlédnout do světa dětské kresby a co ji ovlivňuje. Jaké jsou nejvýznamnější faktory?Čtení na 5...

            Fáze vývoje dětské kresby – od čmáranic po realismus

            Vývoj dětské kresby je fascinující proces, který je nedílnou součástí celkového vývoje dítěte. Odráží nejen rozvoj motorických schopností, ale především vývoj jejich kognitivního myšlení, emocionálního prožívání a sociálního vnímání světa. Tento proces probíhá v...

            Důvěřujte specialistům.

            EQUAZEN si zaslouží vaši pozornost.